Home / Afvallen / Calorieën tellen: De nieuwe afslank methode die wél werkt
calorieen tellen

Calorieën tellen: De nieuwe afslank methode die wél werkt

Als je meer calorieën verbrandt dan er binnen komen val je af en verdwijnt langzaam het lichaamsvorm. Met het oude calorieën tellen werden simpelweg alle calorieën opgeteld in de veronderstelling dat je nu een goed beeld had van je voedingspatroon. Dit is helaas onjuist omdat alle calorieën enorm van elkaar verschillen en dus niet simpelweg op een hoop kunnen worden gegooid.

Om daadwerkelijk gewicht en vet te verliezen is het belangrijk om een reëel beeld te hebben van de verschillende calorieën in de dagelijkse voeding.

In dit artikel lees je:

  • Welke verschillende calorieën er zijn
  • Hoe je razendsnel buikvet verbrand met de juiste voeding
  • Hoe je wel calorieën kunt tellen

Afvallen hoeft niet vervelend te zijn, als je de tips en informatie over het nieuwe calorieën tellen uit dit artikel toepast zul je merken dat je veel sneller resultaten behaalt en dat jou intensieve training niet voor niets is.

GARD Pro Not Registered

Welke calorieën zijn er?

Een calorie (kcal) geeft aan hoeveel energie het product genereert voor het lichaam. Een calorie staat gelijk aan de energie die het kost om 1 liter water met één graag Celsius te doen stijgen. In de theorie werkt dit iets anders omdat alle calorieën verschillen, tijdens het calorieën tellen moet hier rekening mee worden gehouden. Je kunt calorieën opdelen in deze 3 groepen:

  • Calorieën uit eiwit.
  • Calorieën uit koolhydraten.
  • Calorieën uit (gezonde) vetten.

Calorieën uit eiwit

Eiwitten zijn essentieel voor afvallen en spier opbouw, ook tijdens calorieën tellen zullen de eiwitten apart geteld moeten worden. Over het algemeen benut het lichaam de energie uit eiwit minder goed als bijvoorbeeld calorieën uit koolhydraten. Omdat eiwitten weinig calorieën bevatten kan het eten van veel eiwit meerdere positieve effecten hebben, er komen namelijk minder calorieën binnen wat goed is tijdens het afvallen. Daarnaast zorgt eiwit voor spieropbouw, perfect voor het trainen van een strakke buik dus!

Calorieën uit koolhydraten

Koolhydraten zorgen voor energie in het lichaam, dit komt omdat koolhydraten suikers en calorieën bevatten. Koolhydraten vind je vooral in graanproducten zoals brood, rijst en pasta. Ook aardappels en zetmeel bevatten veel koolhydraten. Calorieën tellen begin meestal bij de koolhydraten omdat dit de grootse caloriebron is. Na de vertering wordt het grootse gedeelte van de koolhydraten omgezet in glucose (druivensuiker). Het lichaam gebruikt glucose om energie te maken die nodig is voor alle lichaamsfuncties. Glucose verstoort de verbranding van vet, als er te veel glucose wordt aangemaakt is het heel moeilijk om overtollig vet te verbranden.

Een ander, kleiner gedeelte wordt na vertering omgezet in fructose (vruchtensuiker). Kleine hoeveelheden fructose is niet schadelijk op zich. Pas bij grotere hoeveelheden kan fructose ongezond zijn. Dit komt omdat fructose makkelijk kan worden omgezet naar lichaamsvet, iets wat je tijdens het afvallen zeker niet wilt. Omdat fructose geen honger stilt is het makkelijk om er te veel van binnen te krijgen. Fructose zit in veel zoete vruchtensappen.

Slechte koolhydraat calorieën met lage voedingswaarde

calorieën tellenDeze schadelijke ‘lege’ calorieën bevatten vrijwel geen voedingswaarde of voedingsvezels. In het oude calorieën tellen werden deze slechte producten even zwaar gewogen als bijvoorbeeld gezonde eiwitten. Frisdranken zijn een goed voorbeeld van deze slechte calorieën. Omdat deze producten vaak veel suiker bevatten zijn deze funest tijdens het afvallen. Er zijn ook producten die minder voedingsvezels bevatten dan je zou denken, bijvoorbeeld pasta en wit brood. Het lichaam kan deze calorieën minder snel verteren waardoor het sneller wordt omgezet in lichaamsvet.

Calorieën uit (gezonde) vetten

Calorieën tellen uit gezonde vetten is ook een belangrijkste factor. Vetten hebben een slechte naam, desalniettemin zorgen ook vetten voor een gedeelte van de dagelijkse voedingsbehoefte. Waarom is vet slecht voor je en is vet de vijand? Je moet niet vergeten dat er twee verschillende soorten vet zijn, gezonde vetten en ongezonde vetten.

GARD Pro Not Registered

Gezonde vetten

Gezonde vetten bestaan uit onverzadigde vetten, deze vetten dragen bij aan een gezond cholesterol gehalte. Een voldoende aan onverzadigde vetten kan bescherming bieden tegen hart-en vaatziekten. Onverzadigd vet zit in plantaardige en dierlijke producten. Goede voorbeelden van gezonde vetten zijn:

  • Avocado
  • Vette vissoorten zoals haring, zalm en tonijn (Omega-3)
  • Plantaardige oliën zoals lijnzaadolie
  • Noten

Ongezonde vetten

Vetten die wel zoveel mogelijk vermeden moeten worden zijn ongezonde verzadigde vetten. Veel van deze ongezonde vetten zitten verstopt in hele normale producten, dit zorgt er soms voor dat je er onbewust te veel van eet. In tegenstelling tot onverzadigde vetten zorgen verzadigde vetten voor een verhoging van het cholesterol en de kans op hart-en vaatziekten. Ongezonde vetten zitten onder andere in:

  • Volvette kaas en melkproducten
  • Koek en gebak
  • Room

Vetten zijn geen grote energie bron vergeleken met bijvoorbeeld koolhydraten, toch is het lichaam perfect in staat om vetten om te zetten in energie. Omdat vetten anders worden verteerd houden we bij het calorieën tellen apart rekening met deze voedingsgroep. Je kunt beter gezonde vetten eten dan ongezonde koolhydraten.

Plan van aanpak

Het mag duidelijk zijn: alle verschillende calorieën verschillen van elkaar en worden anders verteert. Door hier bij het calorieën tellen rekening mee houden kun je gezonder leven en aan het lichaam werken waar je van droomt. Als je af wilt vallen moeten er meer calorieën worden verbrand dan er binnen komen. In een gezonde voeding houdt je rekening met de verschillende soorten calorieën en probeer je zo min mogelijk ongezonde calorieën binnen te krijgen. De conclusie:

  1. Voorkom ongezonde koolhydraten en richt je op gezonde vetten zoals avocado, noten en vette vis
  2. Eet voldoende eiwitten na de training en eet enkel koolhydraten als er voldoende voedingswaarde in zit
  3. Gebruik de nieuwe calorieën tellen methode om een goed beeld te krijgen van je eet patroon

Calorieën tellen: De nieuwe methode

Bij het nieuwe calorieën tellen kijk je naar de hoeveelheid inkomende calorieën per groep. Door deze methode toe te passen bouw je aan een gezond lichaam en zal het trainen aan een strakke buik niet voor niets zijn. Voor een gemiddeld persoon is dit het perfecte schema:

  • 20% calorieën uit koolhydraten
  • 50% calorieën uit vetten
  • 30% calorieën uit eiwitten

Door deze methode te gebruiken in combinatie met de juiste buikspieroefeningen zul blijvend resultaat zien.

Ongebruikelijke tips om snel van je buikvet af te komen en de platte buik te krijgen waar je altijd van gedroomd hebt.

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan zal het boek van Glenn Goossens je helpen.

Glenn is al jaren een gecertificeerd voedingsexpert & personal trainer en heeft al duizenden vrouwen én mannen geholpen een strakke buik te krijgen én te behouden!

Bekijk de eenvoudige methode om snel buikspieren te ontwikkelen en vet te verliezen met buikspieroefeningen en voeding:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

Bekijk ook

Lezersvraag: “Mijn buikvet gaat niet weg, kunnen jullie helpen?”

Via de e-mail en onze facebookpagina krijgen we regelmatig vragen van lezers die vastlopen met ...

Geef een reactie