Home / Buikspieren Trainen / 5 buikspieroefeningen met een fitness bal
fitness bal oefening

5 buikspieroefeningen met een fitness bal

Buikspieroefeningen met een fitness bal zijn fantastische oefeningen om buikspieren te kweken! Je kunt deze oefeningen eenvoudig thuis uitvoeren net als onze buikspieroefeningen voor thuis en je hoeft hiervoor niet naar de sportschool. Fitness bal oefeningen zorgen ervoor dat je de core buikspieren goed traint, omdat je op een instabiele bal extra hard moet werken om de fitness bal oefeningen goed uit te voeren.

Buikspieroefeningen met de fitness bal #1: de crunch

fitness bal oefening 1De crunch met de fitness ball is een eenvoudige buikspieroefeningen met een fitness bal om mee te beginnen. Je start in de houding zoals op de foto hier rechts. Eenmaal in deze houding, beweeg je ellebogen naar het plafond en kom omhoog met je bovenlichaam op de zelfde manier als met een basic crunch. Je kunt deze oefening zwaarder maken door verder naar achteren te rollen en minder met je rug op de fitness bal te leunen. Een variatie op de crunch met fitness bal die je kunt doen is om er een gedraaide crunch van te maken. Dit doe je door met je linker elleboog naar het plafond te wijzen en naar rechts te kijken terwijl je omhoog komt en vice versa.

Buikspieroefeningen met de fitness bal #2: de weighted-ball crunch

fitness bal oefening 2

Hetzelfde als de crunch met fitness bal, maar deze keer met een gewicht achter je nek of op de borst (lichte versie). Idealiter gebruik je hier een medicijnbal voor maar deze oefening kan je ook doen met een lichte kettlebell of dumbell. Pas met deze oefening wel op dat je niet te ver naar achteren zit op de bal, omdat er anders behoorlijk veel druk kan ontstaan op je onderrug. Mocht je toch verder op de bal gaan zitten, probeer dan goed je buik en rug op spanning te houden. Begin met een licht gewicht en werk langzaam naar een zwaarder gewicht toe.

Buikspieroefeningen met de fitness bal #3: de handstand

fitness bal oefening 3De handstand met fitness bal is een leuke oefening voor de waaghals. Let op met deze oefening want het wil nog wel eens mis gaan en dan lig je met je neus op de grond. Met deze oefening begin je in een push-up houding met je voeten op de fitness bal en je handen aan de grond. Strek een been volledig en rol de bal een klein stukje naar je toe zodat je andere been een stukje buigt. Probeer dit een aantal seconden vast te houden en beweeg langzaam terug naar de push-up houding. Herhaal nu de beweging met je andere voet.

Buikspieroefeningen met de fitness bal #4: de side plank met gestrekt been

fitness bal oefening 4De side-plank met gestrekt been is een fijne oefening met fitness bal om de core buikspieren te trainen. Bij deze oefening gebruik je vooral statische kracht en is het je doelstelling om dit steeds langer vol te houden. Je gaat schuin op de fitness bal liggen en houdt een hand en een voet aan de grond. Je andere hand en been til je de lucht in en deze houding probeer je minimaal 30 seconden vol te houden. Je leunt met je zij licht op de fitness bal. Om deze oefening zwaarder te maken probeer je steeds minder op de bal te leunen.

Buikspieroefeningen met de fitness bal #5: de mountain climber

fitness bal oefening 5De mountain climber met fitness bal is een vrij zware buikspieroefening. Deze oefening vraagt balans en uithoudingsvermogen, maar deze is wel ontzettend goed voor je buikspieren. Met deze oefening begin je weer in een push-up houding met je voeten op de fitness bal en je handen aan de grond. In deze houding beweeg je langzaam een van je knieën naar je elleboog toe (linker knie naar linker elleboog). Raak je knie aan en ga weer terug naar de startpositie. Herhaal deze beweging nu met de andere knie. Je kunt veel variaties van deze oefening doen. Je kunt de beweging langzaam uitvoeren (3 seconden heen en terug) of juist wat sneller. Zorg wel dat je de beweging goed onder de knie hebt voordat je deze versnelt. Een andere variatie die je kunt doen is om je linker knie naar je rechter elleboog te brengen en je rechter knie naar de linker elleboog.

De meest effectieve buikspieroefeningen en advies om snel af te vallen

Wil je een duidelijk stappenplan om thuis aan die platte buik te werken met snel en blijvend resultaat? Het boek de Strakke Buik Bijbel van Glenn Goossens zal je dan verder helpen.

Als gecertificeerd voedingsexpert & personal trainer heeft Glenn al duizenden vrouwen én mannen geholpen om thuis die strakke buik te krijgen én te behouden!

De eenvoudige methode helpt jou om snel buikspieren te ontwikkelen en vet te verliezen door effectieve buikspieroefeningen te combineren met de juiste voeding en een werkbaar actieplan om dit thuis uit te voeren.

Bekijk ook

lovehandles-wegwerken

Lovehandles wegwerken? In 4 makkelijk stappen van lovehandles afkomen

Veel vrouwen die de 30 passeren ontkomen er helaas niet aan: De beruchte lovehandles. Lovehandles ...

Geef een reactie